Bakgrund
För att höja elevernas digitala kunskaper har det regionala tutornätverket i Jakobstadsregionen beslutat testa att använda digiagenter i skolorna. Jakobstad fungerar som pilotkommun under läsåret 2018-2019. Därefter är planen att samma verksamhet kan användas i regionen. Det finns positiva erfarenheter av digiagenter på många håll i landet. Digiagenternas uppgift är att hjälpa andra elever att ta till sig IKT kunskap. Digiagenterna fungerar som stöd åt tutorläraren men också åt klasslärarna.

Utbildning
Eleverna i årskurs fyra i Jakobstad har möjlighet att delta i en utbildning för digiagenter. Tanken är att agenterna får sin utbildning i årskurs fyra för att sedan kunna fungera som agenter också i årskurs fem. Agenterna fortsätter med sin uppgift när de börjar sexan i Rådmans.
De elever som är intresserade av att delta i utbildningen får lämna i en ansökan till sin klasslärare. Klassläraren väljer tillsammans med tutorläraren ut tre lämpliga kandidater som får delta i utbildningen.
Att tänka på vid val av elever som kan delta i utbildningen:
- eleven bör ha ett intresse för IKT
- eleven bör ha en viss grundkunskap inom IKT
- eleven bör ha ett intresse att hjälpa andra och dela med sig av sin kunskap
- ge akt på könsfördelningen
- beredda att på egen hand ta igen den klassrumsundervisning de missar
Observera att detta är inte en möjlighet för eleverna att missa den ordinarie undervisningen, utan den måste de ta igen det de missar på egen hand.
Eleverna får ett bevis på genomförd utbildning genom ett intyg.
Utbildningsdag i Jakobstad 15.11
Det här gjorde vi
Inledning och lära känna varandra
- Alla elever skulle sätta sig på en plats där det fanns en lapp med namnet på deras skola. Vid varje bord fanns det lappar från tre olika skolor. Detta för att blanda eleverna från början.
- Eleverna fick varsin Chromebook att använda under dagen,
- De gick in på sidan www.menti.com och skrev in sitt namn och sin skola. Alla namn och och skolor kommer upp på en storbildsskärm så att alla ser vilka namn och skolor som finns. Därefter skulle de gå runt och mingla och hitta rätt personer och skolor till de som fanns på skärmen.
- Som lärare måste du skapa ett konto på www.mentimeter.com. Presentationen vi använde heter wordcloud.
- Eleverna fick en namnlapp.

Vad ska en digiagent göra?
- Vi tittade på en film från Oppilasagentit https://oppilasagentti.fi/videot/ (på finska)
- Eleverna fick tillsammans fundera på vad deras uppgift kommer att vara. De skulle skriva in tre uppgifter på en ny Wordcloud från www.mentimeter.com
- Diskussion kring uppgifterna. Tillsammans kom vi fram till fem nyckelord för digiagenter:
- Tålamod
- Kunskap
- Tydlig
- Vilja
- Förklara
- De fick göra en Google presentation om deras uppgift som digiagent. Vi märkte att alla inte hade jobbat med detta verktyg. De som vill fick visa upp sin presentation. Presentationerna delades i classroom.
- Diskussion om layout.
- Bildhantering, https://search.creativecommons.org/ och https://pixabay.com/
- När använda presentationer?
- Var hämta information till presentationer.
- Kort genomgång av iPad.
- Används mest av yngre elever.
- Många bra appar.
- Foto och film.
- Eleverna fick i grupper göra en trailer i iMovie med rubriken min dag i Kyrkostrands skola.
- Som avlutning på dagen tittade vi på deras filmer och delade ut intyg.