Jakobstadsnejdens tutorlärare gjorde gemensam resa till SETT mässan i Helsingfors. Här nedan kan du läsa om tankar och funderingar som tutorerna i nejden har. Vi samlade också in bilder och tankar från mässan i en Padlet.
Sammanfattning av SETT dagen
- Hur tycker du att samarbetet i kommunen kunde utvecklas?
- Det borde vara möjligt att dela material lättare med varandra.
- Samarbeta kring fortbildningar.
- En gemensam “tipsbank” där lärare kunde dela med sig av material.
- “Minifortbildningar” som dras av tutorerna.
- Tydlig struktur för att alla skall uppnå samma grundnivå i regionen.
- Regelbundna träffar för tutorlärarna.
- Gemensam strategi över vad som förväntas av lärare och elever.
- Låna material av varandra.
Kommentar:
Tack för era kloka synpunkter. Vi kommer under hösten och våren att presentera ett förslag på hur en fortbildningsstruktur kunde se ut i regionen. Det bygger precis som ni önskar på att tutorlärarna håller korta workshops och bjuder in andra. Ett förslag på en gemensam struktur på hur tutorsamarbetet kan se ut i kommunerna finns också och presenteras på era tutormöten så snabbt som möjligt.
- Hur tycker du att samarbetet i regionen kunde utvecklas?
- Gemensamt forum där man kunde träffas och utbyta idéer.
- Gemensamma träffar.
- Benchmarking.
- Digiagenter.
Kommentar:
Ett projekt där digiagenter kunde utbildas är på gång. I åk 7-9 är ett projekt med benchmarking under planering. Mera gemensamma träffar är en bra idé. Afterwork en gång i månaden kunde vara ett förslag?
- Hur fungerar samarbetet med rektorn?
- Strålande och bra.
- Stödjande och uppbackande.
- Varierande.
Kommentar:
Glädjande att höra att samarbetet med ledningen verkar fungera bra. Det har visat sig vara en avgörande faktor för att tutorsatsningen skall fungera.
- Hur ser du på tutorlärarens roll som skolutvecklare och en del av en ledningsgrupp i skolan?
- Intressant tanke.
- Bra att ha någon form av mindre grupp att diskutera i.
- Handlar om resurser.
- Tutorlärarna är en utvecklingsgrupp som ska driva skolan framåt.
- Tutorn behöver nödvändigtvis inte ingå i skolans utvecklingsgrupp.
- Tutorn behöver vara med i ledningsgruppen.
- Behövs en ledningsgrupp för att inspirera och motivera andra?
- Tutorläraren är i allra högsta grad en utvecklare.
Kommentar:
Intressanta att se att det finns så många olika sätt att tänka kring detta.