Tutornätverket i Jakobstad/Kronoby ordnade en gemensam fortbildningsdag för tutorlärare från hela Österbotten. Jakobstadsregionen stod som värd men hade bjudit in Vasaregionens tutorlärare. 50 tutorlärare från 38 olika skolor hade anmält sig. Med fanns tutorlärare från Korsholm, Vasa, Vörå, Nykarleby, Pedersöre, Jakobstad, Larsmo, Kronoby och Karleby.

Dagen hölls i Zachariasskolan i Nykarleby. Tanken med att hålla fortbildningen där var att kunna visa upp de inpirerande lärmiljöer som finns i den nya skolan. I många kommuner är skolbyggen på gång och det diskuterades flitigt om lärmiljöer och skolbyggen under dagen. Under eftermiddagens workshopar fick tutorerna också möjlighet att jobba i de olika lärmiljöerna. Ett tack till rektor Mikael Fröjdö och övrig personal på skolan för att vi fick komma.
Dagen började med en föreläsning/workshop med mental tränare Pernilla Nylund. Hon pratade om vikten av att ta hand om och att våga tro på sig själv. Detta var ett uppskattat inslag.

Under eftermiddagens workshopar var temat att diskutera framtiden i skolorna och för tutorläraren. Dessa var rubrikerna:
Del 1: Diskutera rubriken Drömscenariot
Drömscenariot ? – Hur vill du att skolan ser ut i framtiden med tanke på:
- Lärmiljön
- Arbetssätten
- Ledarskap
- Tutorn
Här finns en sammanfattning av tankarna från diskussionerna:
Del 2: Alla temarubriker nedan diskuteras med fokus på:
Vart vi är på väg?
Hur vi vill att framtiden ska se ut i vår region?
Kollegialt lärande
- Hur kan vi jobba tillsammans för att nå målen?
- Feedback och öppna diskussioner viktiga.
- Tutorläraren leder kollegiet i samarbetet?
- Länk till sammanfattning av kollegialt lärande
- Att jobba i lärarlag
- Erfarenheter?
- Svårigheter?
- Planera undervisningen tillsammans.
- Dela på arbetsbördan.
- Synliggöra lärandet
- Elevcentrerat.
- Eleverna blir medvetna om sin lärprocess.
- Länk till en sammanfattning av synligt lärande
- Professor John Hattie – Visible Learning 2016.
- Samarbete rektor – vicerektor – tutor
- Borde dessa tre bilda en ledningsgrupp i skolan?
- Hur kunde samarbetet utvecklas?
- Vem stöder tutorn?
- Vem stöder rektorn?
- Skillnaden mellan tutor och IKT-pedagog?
- Bedömning
- Hur variera bedömningen?
- Hur bedöma lärprocessen?
- Vilka typer av uppgifter kan man ha för att frångå den formativa bedömningen?
- Nya lärmiljöer
- Erfarenhet av lärmiljöer?
- Hur man kan göra inspirerande lärmiljöer i en befintlig skola?
- Vart är vi på väg med det digitala?
- 1 – 1 i alla kommuner?
- Annan teknisk utrustning?
- 3D
- Artificiell intelligens
- IKT-pedagog i kommunerna?
- Borde kommunerna anställa en IKT-pedagog?
