Ut i naturen

“Varför sitta inne när allt hopp är ute” är ett lånat citat av en lärare och kanske det mest beskrivande uttrycket för hur vi ska se på utevistelse, speciellt nu under tiden med distansundervisning. För att vi ska orka med vardagen och få mera energi eller återhämtning behöver vi gå ut i den friska luften. Men vad ska man göra där ute? Här samlar vi lite tips som du kan inspireras av och använda i din undervisning. Vi uppdaterar hela våren och har du idéer så hör av dig till tutornätverken (kontaktuppgifter längst nere).

Proffsiga filmsnuttar på ca 3-5 minuter där läraren Nora Gullmets för dig ut i naturen och ger tips. Ut på rast med Nora Gullmets – Yle Arenan

För de yngre finns Skogsmulle-utmaningar från friluftsframjandet.se.

Naturskolorna (Kvarkens Naturskola, Naturskolan Uttern, Åbolands Naturskola och Ålands Naturskola) har på sin hemsida samlat material för pedagoger. Naturskolorna har också egna Facebook konton och Instagram konton med tips och idéer.

Suomen Latu har samlat många tips, även för distansundervisning ute. Sidan är på finska.

Skogen i skolan – en hemsida med material och övningar för yngre och äldre elever. Övningarna är kopplade till läroplanerna i Sverige.

Folkhälsan beskriver naturen som en kraftkälla och med ett gratis och mångsidigt utbud. De har en lista med praktiska tips för unga när det gäller friluftsliv. Det finns även en  Facebookgrupp – Folkhälsans utomhuspedagogik och rörelse utomhus, där du hittar många tips för utevistelse. Patrik Berghäll som är vildmarksguide och jobbar som sakkunnig inom friluftsliv och utomhuspedagogik vid Folkhälsan har gjort videoklipp om uteliv; turtips för friluftslivet, utepausgymnastik med PB, tips för en dagstur . Det publiceras nya videoklipp under hela våren.

Patrik Berghäll har även sammanställt olika checklistor när det gäller att planera eller genomföra uteundervisning:

Lista för rektorer / utomhuspedagogik

Lista för pedagoger som är på väg ut på äventyr med sina elever

Lista för elever som skall ut på utomhuspedagogik – att allt kommer med där hemma

Dessutom har han gjort en beskrivning i text och bild kring hur man kan bygga upp ett uteklassrum:

UTEKLASSRUM: Hur bygga ett fungerande uteklassrum?

Skolorna återgår i Finland till närundervisning den 14 maj. Gruppstorleken på tio personer skapar huvudbry för många rektorer och pedagoger. I många skolor finns det inte mera rum eller pedagoger för att dela på undervisningsgrupperna. Utomhusmiljön nära skolan kan vara lösningen. Innehåller miljön naturelement så kan den mycket väl användas. Att nu flytta ut undervisningen medför trygghet åt pedagogen att även använda miljön under nästa läsår.

Trygghet – är viktigt att ta i beaktande då man börjar undervisa ute. Skapa samma rutiner för eleven som inne. Ha svar på: Vart lägger jag min ryggsäck? Var har jag skydd för vind och väta när jag äter mitt mellanmål? Var får jag röra på mig?

Här följer några guldkorn baserade på 20-års arbetserfarenhet av utomhuspedagogik.

Du som pedagog har ”ledarens ryggsäck” på din rygg. Punkt 8. I denna har du första hjälpen, sittunderlag, eget mellanmål, eget undervisningsmaterial, en kniv och annat som du anser att är viktigt för utförandet. Samla dina elever vid punkt 1A när ni har kommit ut ur byggnaden. Ha introduktion till passet, vad skall vi göra idag?

Gå med dina elever till tältkåtan 2. Lämna ryggsäckarna inne i kåtan – nu vet eleverna var de har dem och var de kan samlas för mellanmål. Alt 3 om du inte har en tältkåta, en hög med presenningar, ca 4×5 meter. Ha eleverna som första uppdrag att bygga skydd, tak över huvudet. Du behöver snören och en sax att klippa av snören. Bygger eleverna egna kojor, reservera 30-40 min till detta. Eleverna kan därefter äta sitt mellanmål – så att skolans lunch smakar senare.

Gå en runda längs utegårdens gräns så lär eleverna gränsen till området – svar på frågan ”var får jag röra på mig?” Vill du genomföra undervisning kan du göra det på plats 4 MEN kom ihåg att ha korta pass, 20-25 min om du använder typ en whiteboard upphängd på ett träd – därefter rörelse. Utomhuspedagogiska övningar, som anknyter sig till det du gick igenom på punkt 4, kan genomföras på ytan 6. Du kan sedan gå tillbaka till plats 4 och fortsätta, det beror helt på ditt upplägg.

I postlådan på punkt 5 kan man varje dag lägga till nya ”att göra” (laminerade övningar) på egen hand eller i mindre grupp. Eleverna tar enkelt i bruk övningarna. Det är bra att putsa/rena händerna efteråt – ha med handputsmedel eller ha en flaska ställd ute under dagen. Vid yta 7 kan du hänga upp HoppaPå kort i träd längs ytan. Alt fästa dem i marken med en jordkil (tältpinne). Eleverna genomför då gympa övningar. De kan själv tillverka egna uppdragskort och använda på detta ställe. Stället kan alltså vara passivt, du ger eleverna instruktioner till övningen – vilka de genomför på egen hand.

Då du använder en passiv övning bryter du/tar ner elevernas kojor. Då är det bra att ha en kniv för att snabbt skära av repen/banden. Lägg presenningarna tillbaka till punkt 3. Kolla nu att stället är i skick för nästa grupp efter maten. Samla eleverna i cirkel vid punkt 1 B, repetera dagens program, vad var bra och vad kunde göras bättre. Be dem hämta sina ryggsäckar, ställa upp och sedan går ni tillsammans på lunch.

Uteklassrummet måste resas på morgonen och jag estimerar att detta tar cirka 30-40 minuter. Samma görs på eftermiddagen. Ha materialet i plastlådor typ Hammarplats, allt på rätt ställe – enkelt att föra ut och hämta in.

Innan sommarlovet – kolla att all utrustning är torr – förvara den organiserad – då har ni enkelt att använda den igen i höst!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.