Sedan hösten 2016 har Utbildningsstyrelsen beviljat medel för anordnande av tutorlärarverksamhet i kommunerna. Hösten 2017 startades de nationella tutorlärarnätverken upp, även de med UBS understöd. I tidningen Fakta Express 4B/2020 redovisas om hur tutorlärarverksamheten förverkligats i Finland åren 2017-2019. Rapporten visar att målen för de olika delområdena inom tutorlärarverksamheten uppnåtts huvudsakligen väl eller ganska bra. Finansieringen av tutorlärarverksamheten upphör 31.7.2021. Hur kommer tutorlärarverksamheten att se ut i fortsättningen i era kommuner?
I Kyrkslätt har vi haft en ganska omfattande tutorlärarmodell med både skolvisa tutorlärare och områdestutorer (modell C i bilden nedan). Fr.o.m. hösten 2020 hade kommunen mindre UBS-pengar för anordnandet av tutorverksamhet så under det nuvarande läsåret har vi kört med modell B, dvs. enbart områdestutorer. Glädjande nog har en del skolor även haft möjlighet att ha egna skoltutorer, som får sin ersättning ur skolans egen budget.
Utbildningsstyrelsens, och förmodligen många andras, förhoppning är att tutorlärarverksamheten ska fortsätta trots att det statliga understödet tar slut. Förslag på hur det kan göras är att t.ex. reservera pengar för verksamheten i budgeten, att tänka om kring timresursen och att skriva in verksamheten i läsårsplaner och strategier (Fakta Express 4B/2020, s. 6). Just nu, då coronan drabbar ekonomin i kommunerna hårt, är det mycket möjligt att extra slantar för tutorverksamhet bara inte finns.
Hur gör man i era kommuner? Planerar ni att fortsätta verksamheten som förr? Ifall ja, hur gör ni det helt ekonomiskt? Om verksamheten minskar, vad prioriterar ni då? Enligt Faktaa Express kommer 10% av utbildningsanordnarna att öka sin tutorlärarverksamhet när UBS-medlen tar slut. Om du jobbar i en sådan kommun – berätta hur ni gör, finns garanterat många intresserade! I Kyrkslätt funderar man som bäst på lösningar till att kunna fortsätta verksamheten i någon form.
