Projektet finansieras av Utbildningsstyrelsen.

På ett mångsidigt och jämlikt sätt utveckla elevernas och personalens digitala färdigheter inom samtliga både svensk- och finskspråkiga grundskolor och förskolor i Korsholms kommun.
Väcka lust och intresse för att förbättra kunskaperna inom IKT inom robotprogrammering,
spelbaserad inlärning samt VR/AR (Virtual Reality/Augmented Reality) i undervisningen. Dessa metoder vill vi genom vår digitala lärstig implementera i skolorna. Vi vill sprida den kunskap som vi fått genom de två stora Erasmus+projekt EARLY och VEGA som lärare i Korsholm aktivt deltagit i.
Skapa en fungerande teknikpool och bana väg och planera för ett Makerspace i det nya Skolcampus för att göra den teknik och utrustning som behövs för att implementera den digitala lärstigen tillgänglig på ett jämlikt sätt i alla kommunens skolor och förskolor.
Fördjupa kunskaperna hos samtliga lärare tillsammans med de samarbetspartners som
kommunen har utvecklat kontakt med genom tidigare projekt. Kommunen bjuder in till ett ökat samarbete kring dessa metoder i de regionala skol-nätverken för att åstadkomma en spridning av kunskaper och delning av erfarenheter.
Konkreta resultat och effekter, som man vill uppnå i projektet:
Lärare och elever i alla skolor och förskolor ska på ett mångsidigt och jämlikt sätt behärska de nya digitala formerna inom IKT. Vi har lyckats väcka ett intresse för det nyaste inom IKT och har sänkt tröskeln för att kreativt utforska ny utrustning och nya metoder. Vi har lyckats
implementera vår digitala lärstig på ett naturligt, hållbart och effektivt sätt. Vi har fångat upp
den kunskapsresurs vi har i våra egna skolor samt det vi har fått via Erasmus-projekten.
Följ oss på Instagram