Hitta och använda information

Inom fortbildningsprojektet DigiPep-digitalt självförtroende i grundskoleundervisningen skapades följande material gällande informationssökning och källhänvisningar. Projektet finansieras av Utbildningsstyrelsen. Ta gärna del av materialet och dela det i ditt kollegium.

I LP2014  finns informationssökning och hantering av källor som mål för undervisningen i många olika ämnen. Här är några mål för de olika årskurserna utplockade.

Åk 1-2:

  • handleda eleven i att söka information på många olika sätt (Mo)

Åk 3-6:

  • Eleven använder olika medier och textmiljöer samt lämpliga strategier vidinformationssökning och kan i någon mån bedöma källors tillförlitlighet. (Mo)
  • Eleven kan ange sina källor samt känner till normerna för upphovsrätt på nätet. (Mo)
  • Eleven kan söka information från olika informationskällor och välja några tillförlitliga informationskällor. (Hi)

Åk 7-9:

  • Eleven kan namnge de centrala faserna vid informationssökning och vet var och hur man kan söka information. Eleven kan värdera vilken information som är användbar och avgöra vilka källor som är tillförlitliga. (Mo) 
  • Eleven kan söka pålitlig hälsorelaterad information i olika källor och huvudsakligen använda den på ett ändamålsenligt sätt (Hk) 
  • Eleven kan svara på frågor om historia genom att använda information från olika källor (Hi)

Materialet är skapat av Nancy Petterson.

Film 1: Informationssökning med sökmaskiner och databaser (26 min)

Film 2: Tillgång till verk och Creative Commons (7 min)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.