Kartläggningsmaterial kring kunskapsbeskrivningarna i Nylitteracitet

Projektet Bothnia Tutors 2.0 har sammanställt ett kartläggningspaket kring kunskapskriterierna i utvecklingsprogrammet Nylitteracitet (uudetlukutaidot.fi). Materialet består av tre formulärmallar som är förgrenade stadievis och är tänkt att användas på kommun- eller enhetsnivå för att kartlägga verksamhetens implementering av kunskapskriterierna. Kunskapskriterierna i materialet är plockade från Nylitteracitet i maj 2022 och eventuella ändringar därefter är inte uppdaterade.

Hur använder vi materialet?

Beroende på det aktuella behovet och ändamålsenligheten i kartläggningen är det möjligt att använda materialet så att personalen svarar enskilt på formulären (ger mer jämförbar data och större överblick) eller så att personalen diskuterar i stadiegrupper och svarar gemensamt (fungerar som diskussionsgrund för vidarearbete). Materialet är uppdelat i samma huvudrubriker som Nylitteracitet (multilitteracitet, programmeringskunnande & digital kompetens) och formulären kan således användas t.ex. under olika tider av läsåret eller i olika skeden av implementeringen.

Materialet hittas här

Formulären är skapade i Forms (Microsoft Office 365) och delade som mallar. Genom att öppna en av länkarna nedan skapas således ett eget formulär för dig och du har full kontroll på alla svaren.

Kartläggninsformulär 1 – Medieläskunnighet

Kartläggningsformulär 2 – Programmeringskunnande

Kartläggninsformulär 3 – Digital kompetens

Gör ändringar

I nuläget är samtliga kunskapskriterier och stadier från Nylitteracitet inkluderade i formulären men förgrenade så att den som svarar endast ser de frågor som angår det egna stadiet. Du har från projektets sida full rätt att lägga till frågor, ändra frågor, ta bort frågor samt ändra i förklaringstexter. I nuläget frågas inget gällande personalens bakgrund eller enhet men vid behov kan de läggas in på första sidan. Samtliga avsnitt innehåller utrymmen för att lägga till ytterligare förklaringstexter och varje stadie har en egen slutsida för öppna frågor där ytterligare frågor kan läggas till. Materialet verkar omfattande men kom ihåg att den som svarar bara ser en del av materialet. Observera att en redogörelse för kartläggningens syfte samt hur data hanteras bör läggas till på kommun- eller enhetsnivå. Din mall sparas på Forms som du hittar via portal.office.com och det är även där svaren lagras efter att du sänt ut formuläret.

Analys

Mallarna är nu byggda så att deltagare tar ställning till frågorna genom att ange stjärnor från 1 till 4. Genom att se på den automatiska svarssammanställningen i Forms skapas således en ganska bra överblick över vilka rubriker som bör uppmärksammas. De öppna frågorna lagras på stadienivå för att snabbt kunna överblickas. Ifall ni har behov av att gräva djupare i svaren finns alltid möjligheten att öppna svarsblanketten i excel för att analysera data djupare men som sagt är mallarna gjorda för att så enkelt som möjligt skapa en snabb överblick.

Angående Google Forms

Vi gjorde även ett försök att kopiera materialet till Google Forms men tyvärr stöder inte Google Forms en layout där samtliga kunskapsbeskrivningar skulle ha kunnat paketeras på liknande sätt. Alternativet skulle ha varit att bygga upp ett träd av Google Sites men då försvinner överblicken av svaren i en och samma sammanställning samt att svaren i så fall kommer till skaparen och inte den som skickar ut.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.